snobbryttaren

Alla inlägg den 21 juni 2011

Av zara söderberg - 21 juni 2011 19:31

så kul med regn,hade ju iaf tur som han rida =) för sen ösde de ner ;))


 


fast nu skiner solen igen..haha;))


imorrn kanske de ine blir så mkt blogga ? ska ju tävla på torsdag,så kommer ju rida ponnyn,smöjra alla saker,packa tvätta ponny,flätasvans sova ;) så om jag kan så bloggar jag senare på torsdag kväll om hur de gick på tävlingen :) men annars kommer det vara dålg uppdatering för mig :/

Eller vänta,kan ju sätta tidsinstälda :Dhaha fast kanske inte så roliga,men endå :)


Nu ska jag fixa dom :)så aa,hejdå :)<3

Av zara söderberg - 21 juni 2011 18:18

härligt det är med regn va ? såhär öser ner, jag älskart :DNOOT!!tur man hade som red Athena tidigare innan regnet:D och gick med Ellie:Dasså fan ibland har man tur ;)


nej orkar nt blogga tyvärr,herå x)<3


   

Av zara söderberg - 21 juni 2011 13:27

HERREGUD säger jag bara, undra vad som egentligen stämmer om det bettet? Det är verkligen 50/50! Ena halvan fullkomligt avskyr pessoa och skriver typ att alla hästar som rids på det bryter nacken..:s? Och andra halvan tycker pessoa är super bra och deras hästar går verkligen kanoners på de och allt är såååå himla bra. Och ja, sen finns det ju några emellan som ser både för och nackdelar..

 

visst jag har ridit på de,kanske håller med där emellan jag,för jag red på de med min C-ponny jag hade för några år sen,på tävlingå träning,asså ja i hoppning helt enkelt,för jag tyckte hon funka bättre på de..Men nu kommer jag skriva en sak som alla kommer få damp på :O kanske ska gefan i det?nepp tänker skriva de här och nu !!

ja jag red på pessoabettet för att min ponny gick bättre med de i hoppningen,men annars red jag på vanligt 3delat,men de jag vill komma till är att jag inte alls höll i henne,visst kanske om hon bara drog,men inte annars,satt med mjuk hand,inte för korta tyglar och red bara på,utan att hålla..men de är nu som ALLA kommer skriva" de spelar ingen roll om du har mjuk hand eller inte,de trycker endå i gommen på den!!"

men ja visst,håller helt å hållet med om de,även om jag ridit med de i typ 3år kanske ? ja inte varje dag då.. Så nu tycker jag att alla borde sluta diskutera om detta bettet..!men vissa kan värkligen inte rida på detta bettet,dom sitter och rycker å sliter i hästen,de ser ju bara hemskt ut..Pessoabettet borde förbjudas!!

 

men här hittade jag ngt när jag sökte om de!!

 

Pessoabettet ger inte hävstångsverkan som många påstår, då pessoabettet är ett hissbett. För att få ut en hävstångsverkan måste bettet ha något som stoppar förhållningen från ryttarens hand, exempelvis en kedja. Vid en förhållning med ett delat pessoabett trycks bettet ihop och ger den omtalade nötknäppareffekten mot hästens gomtak, samtidigt som bettet trycks uppåt mot hästens tänder. När detta sker kan hästen få skador på gomtak, tänder och inte minst mungipor, förutom trycket och friktionen är nypskador väldigt vanliga då mundelen förflyttas långt på bettringen. Pessoabettet ger även gageffekt, trycker i nacken, när detta sker vill hästen sänka sitt huvud för att undvika obehaget i nacken, men samtidigt vill hästen höja sitt huvud för att undkomma smärtan som uppstår i munnen. Bettet ger dubbla signaler och skapar frustration hos hästen!"

Många tycker att pessoabettet är ett snällt bett då det saknar "hemskheter" som kedjor och liknande, som pelhambett och kimblewick/jaktkandar har, men det är snarare tvärtom! Tack vare kedjan hindras ryttaren från att dra för mycket, det gör inte ett pessoabett, där kan ryttaren dra hur mycket som helst.

 

 

 

Pessoabettet är från början ett körbett vars namn man använder idag kom genom
att Nelson Pessoa (känd hoppryttare, far till Rodrigo Pessoa) började använda
det. Något det talas om att han ångrat idag. Egentligen heter pessoabettet Dutch
Gag vilket på svenska betyder Holländsk munkavle.

En vanlig missuppfattning

Många tror att pessoabettet är ett hävstångsbett - vilket är felaktigt.
Pessoabettet har förvisso skänklar men ett hävstångsbett används med kedja
vilket gör att det ger en hävstångseffekt, mycket logiskt. Hos pessoabettet å
andra sidan finns det inget som stoppar ryttaren från att dra "för mycket". Den
enklaste lösningen på det borde väl vara då att sätta på en kedja, eller hur?
Dock är det som så att en kedja på ett pessoabett inte ger rätt verkan utan
kedjan hamnar fel i jämförelse med exempelvis ett Pelhambett. Detta skulle då
leda till en felplacerad kedja som kommer att klämma och nypa den tunna huden
hästen har där.

Hur fungerar då ett
pessoabett?



När du tar i tygeln sker detta: mundelen dras upp mot
mungipan/tänderna, samtidigt som sidodelarnas rotation gör att nackstycket dras
nedåt. Alltså:

Det trycker i nacken genom att sidostyckena kommer att
spännas och för att undkomma det kommer hästen att vilja sänka huvudet
(i hästens nacke finns det otroligt mycket nerver). Om man jämför just den delen
av bettets påverkan med ett vanligt tvådelat där sidostyckena istället slakar
när du tar i bettet är skillnaden stor. Pessoabettet trycks även upp mot
gomtaket och uppåt mot hästens tänder (då den vanligaste konstruktionen är
tvådelad), vilket gör att hästen vill höja huvudet. Pessoabettet ger alltså
dubbla signaler.

Eftersom att det dessutom inte finns någon kedja dras
bettet upp i hästens mungipa, utan någon begränsning. När detta sker kan hästen
få sår- och tryckskador på gomtak, tänder och även mungipor. Nypskador är också
väldigt vanliga då mundelen förflyttas långt på bettringen. Bettet är inte bra
för tänderna på hästar därför att det rör sig så mycket i munnen och kan vid ett
kraftigt/hastigt drag till och med slå sönder tänderna.

En annan väldigt
viktig anledning till att inte vilja använda pessoabettet är den uteblivna
eftergiften. Vid all sorts ridning vill man kunna ge hästen en belöning när den
gör rätt i form av en eftergift, även i munnen. Med ett pessoabett går inte det
eftersom att bettet är överrörligt. Utan en eftergift går hästen heller inte i
en ärlig form. För att ge total eftergift på ett pessoabett måste man släppa ut
tyglarna helt och hållet vilket torde vara väldigt opraktiskt. Detta kan du se
på bilden ovan.

Hur reagerar hästen på detta?

Bettet kommer därmed få hästen att försöka komma undan bettets verkan och
den kröker då på nacken. Att rida med ett pessoabett är som att skrika åt en
döv. Varje hjälp du ger genom pessoabettet är betydligt större än du
tror. Hästen kommer kanske till en början bli stum i munnen tills den slutligen
väljer att "ge upp". För ryttaren kommer det knappt att kännas när man tar i
tyglarna eftersom bettet inte har någon hävstång men för hästen känns det desto
mer. Skulle man då ta tygeln till sig än mer så att man "har något i
handen" kommer hästen ha hunnit känna bra mycket mer. Eftersom att hästen kommer
att dra sig undan för bettet får man heller inte ett ärligt stöd på
bettet.

Skulle man då väl byta bett är det inte ovanligt att hästen fått
en "psykisk blockering" inför bettets inverkan. Antingen kommer hästen att vara
så pass stum och "härdad" i munnen att ryttaren kanske väljer att betsla upp än
mer eller så kommer den att gå undan även från det vanliga bettet av rädsla för
att bettet kommer att trycka och göra ont. Hästen känns villigare och lydigare
därför att den inte kan säga emot. Ju längre man använder ett pessoa, desto
svårare blir det att betsla ner.

Förändringar som man kan se på en häst
som rids på ett pessoabett, förutom det jag nämnt ovan, kan exempelvis vara att
man märker av en förändring i hästens gångarter, hästen blir trippig i steget.
Långa mungipor (bild ovan) är också något man ofta ser hos hästar som rids på
pessoabett just för att det inte finns något stopp. Många hästar springer även
och gapar till bettet för att undkomma smärtan. Signalerna som ges till hästen
från pessoabettet är konfliktartade som jag nämnt tidigare vilket ofta ger
reaktionen hos hästen att den drar sej undan. Ofta ser man ponnyer/hästar som
går bakom hand, med sänkt rygg och bakbenen "på andra sidan ridhuset" när det
rids dressyr på bettet. Pessoabettet ger summa summarum spänningar i hästens
kropp vilket aldrig är

Vanliga funderingar

Om man har en häst som gärna springer på, vad ska man använda för bett då
om pessoat alltså är dåligt?
Det första man ska göra är att undersöka
anledningen till att hästen springer. Har den ont någonstans? Har den dåligt
passande sadel? Är ryttarens ridsätt anledningen till det hela? Är hästen frisk
så måste man först och främst jobba med lydnaden. Att betsla upp är i många fall
en genväg då det i många fall egentligen handlar om att grundarbetet inte
sitter. Skulle man vilja rida på ett skarpare bett finns det tusentals andra som
är bättre än pessoabettet! Se till att du vet allt om bettets funktion innan du
stoppar det i hästens mun! Vill du ha ett bett med hävstångseffekt (som alltså
då används med kedja) är det lämpligast att rida med dubbla tyglar så att du kan
välja när du vill använda hävstångseffekten och inte.

Men det är ju
hästmänniskor inom eliten som rider på pessoabett? De kan ju inte ha
fel!
Faktum är att de inte är allsmäktiga, de inom eliten. De kan göra sådana
"enkla missar" som att sitta med felvinklade händer. Medaljer och berömmelse
betyder inte per automatik att man vet allting eller tar till sig all kunskap
som delges en. Jag tror själv att du när du läst om pessoabettet inte skulle
vilja stoppa det i en hästmun ens för en dag.

Om jag sätter tygeln i den
stora ringen då, borde det inte verka som ett vanligt bett då?

Nej, det gör det inte. Om du däremot skulle sätta både sidostycket på tränset
och tygeln i den stora ringen får du däremot samma effekt. Fast det blir enbart
rörigt och då kan du ju alltså lika gärna använda ett vanligt bett!

hälsosamt.

Och slutligen

Missbrukande av bett är aldrig bra men faktum är att pessoabettet aldrig
är bra på grund av dess funktion och den reaktion och de skador det orsakar
hästen. Ofta är det så enkelt som så att de som väljer att rida på pessoabett
inte vet om dess funktion, man kan inte veta allt! En hästmänniska som förstått
funktionen hos ett pessoabett skulle dock aldrig vilja stoppa det i en hästmun
och jag hoppas att denna text givit dej den förståelsen!

 

 

 

hoppas ni orkade läsa,eller om ni fattar..jag hoppas det inte blir en stor diskution här nu,för jag gjorde detta inlägg om pessoa för att jag tycker alla bara är för jobbiga:S

Av zara söderberg - 21 juni 2011 09:41

nu kommer de lite om mig som jag sagt tidigare :)


namn:ZaraSöderberg

Ålder:96a

Intressen:Hästar

Familj:mamma Anita,pappa Peter,lillebror Kevin,storasyster Sofia och storebror Jonas


Ja jag heter Zara och jag älskar hästar,som ni kanske förstår;) jag vet inte riktig när jag börja rida,för när jag var mindre så tyckte jag inteom hästar.haha..men mamma ville att jag skkulle rida,så vi tog en ponny på foder,Fleur hette hon och var en vit liten welsch(tror jag?) B-ponny,hon var väldigt seg och envis;)men mamma satte mig på Hallsta Ridklubb så red jag där i 1år ,slutade för jag inte lärde mig nånting;) men så fortsatte jag med Fleur,började tävla henne lite,inte så mycke dåra;) men jag börja tycka de va mycket roligare,så vi köpte oss en till B-ponny<3MunsboroRambo hette han<3 han va en busig liten ponny som jag älskade,han va lixom speciell på alla sätt och vis,han hade en snemule,mussmun,och han va helt enkelt underbar!!<3jag börja träna han,han kasta av mig ca 5ggr varje träning;)men jag satte mig upp och fortsatte..jag börja tävla,fick några placeringar å så :)Men sen en tävling,tror de tillochmed var min sista på han,så hade jag jätte ont i huvet,men jag startade en LB tror jag? jag går in,kommer till omhoppningen,å jag svänger snävt mot en oxer tror jag de va,jag trodde han skulle stanna,men ponnyn hoppa och vi vann :Ddå vart jag superglad,för de va min första vinst:D<3 men när jag var ungefär 10-11år så sålde vi han:( (ångrar de)vi sålde han till några..efter bara några veckor ungefär tror jag,så hade han fått spricka i bakbenet nånstans,så dom fick ta bort han :(jag grät och jag grät i fleradagar..och gör de ännu idag!!han va så speciell!!<3

 Rambo<3

      fleur<3


Men under tiden jag hade Rambo så lämnade vi tillbaka Fleur,och köpte en C-ponny ist.. MunsboroSheila hette hon,hon va speciell och undeerbar hon också,vi tävlade upp till LA,kom runt med 4fel!!:)<3Vi fick massor av placeringar,mes 2aplats;)men va glad som vanligt:DNNär rambo blev såld så hade jag bara henne ett tag,tills vi köpte en till C-ponny som hette ColonelBogey<3Tävlade han,gick sådär,ibland placeringar,ibland uteslutna,ja han va som han va,men endå speciell på sitt sät och jag älskade honom,hade han 2år,tävla ett år för fösta året så vart han skadad efter bara nån månadefter jag köpt honom :/Fick spricka i hasen..medans några tyckte vi skulle ta borthonom så va vi bestämda och sa "nej vi tänker inte ta bort denna ponny för en spricka som går att fixa"..Vi väntade och väntade,lät han fixas,för i ville inte ta bort han..Han blev bra efter ett halvår ca..nästa år så började vi tävla,men då va han inte riktigt sig lik:/ han vägra ut sig mer än va han gjort tidigare:( men sen på slutet,sista tävlingen började jag rida,jag red,de va i KUMLA:D hoppade LC,LB,LB+5placerade mig i 2klasser av 3,iLB+5 så fick vi ett stopp iomhoppningen,mitt fel,glömde benen:/ men ponny nva UNDERBAR!!men sen blev jag ju förlång:( sålde han och han har de toppen nu :)han är ute och tävlar och lär en ny liten ryttare nu:)<3

               


Men även när jag hade Olle så tävlade jag Justin några tävlingar,gick super,jag tävlade han upp till LB och fick placering..har väll 2placeringar med han av ca 3-4tarter :)sen såldes ju han också och han har också de bra:)) och sen så köpte vi Athena som jag har nu..när jag ville köpa en 5åring tänkte jag att jag kan ju lära den allt,hoppa högt,kanske ungponny sm? :) fick henne i februari iår:) gick inte så super i början på träningarna,jag red inte,hon stanna,jag höll i henne,jag kunde inte träna igrupp..men sen feter några träniingar så hoppa vi 90-1m och de går super,och nu hoppar jag i grupp utan problem =)Har startat 3LD 4fel 2ggr och 0fel engång!,måste ju tänka på att hon är 5år och inte gjort nånting innan,nu ska vi starta våran första LC på torsda och hoppas de går bra =))<3 sen blire väll snart LB :D<3

           


Ellie har jag ju också haft,tävlade 1år,fick placeringar,men sen gick de inte längre:/Sofia tog henne igen,hoppa Lag-sm,gick SM å aa fick massa placeringar:) men nu har mamma bestämt dig,elr ja..gett sig ;) Nu ska Tina få hjälpa mig med Ellie,så snart är jag och Ellie ute på tävlingsbanorna,så se upp där ute för snart kommer jag och Ellie och kör så de ryker,så passa er ;)

   

---------------------------------------------------------------------------------------------------


ja nu har nu fått reda om mig lite,nu är de eran tur att ställa några frågor om ni har ?svarar på allt :)<3 tveka inte!!haha de vart en massa bilder också,men kanske kul ? :D<3

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards